Colectarea informaţiilor despre clienţi

10 întrebări importante în colectarea informaţiilor

Oana Mihăescu

Atunci când clienţii tăi îşi dezvăluie informaţiile personale şi financiare, speră că nu le vei pierde şi nu vei abuza – accidental sau nu. Clienţii tăi nu vor să le transmiţi mesaje nesolicitate la fiecare două minute, să împărtăşeşti informaţiile lor cu terţe părţi, sau, mai rău, să îi expui la atacuri cibernetice.  
Colectarea datelor a fost asociată în mod notoriu cu capcanele legate de confidenţialitate Dar dacă este realizată correct, beneficiile vor depăşi eventualele riscuri. Colectarea datelor despre clienţi poate duce la clienţi fericiţi şi profituri mai mari.
Culegerea informaţiilor sensibile despre clienţi nu este ceva la care afaceriştii să se arunce şi să vadă pe parcurs cum se descurcă. Pune-ţi următoarele 10 întrebări esenţiale înainte să pui clienţilor vreo întrebare:

Nu am timp să colectez nimic de la clienţii mei, în afară de banii lor. Chiar este necesar să colectez şi informaţiile lor?

Fără clienţi, nu ai face afaceri. Cunoaşterea lor şi a ceea ce vor, în primul rând de la tine, poate duce la campanii de marketing mai eficiente, loializare şi mai multe vânzări.

Ce tipuri de date personale ar trebui să colectez şi de ce?

Porneşte cu informaţiile de bază, cum ar fi numele clienţilor, adrese şi emailuri. Acestea îţi permit să personalizezi comunicarea cu ei şi să îi ţii la curent dacă este vreo problemă cu comenzile lor. Alte informaţii care ar fi utile sunt vârsta, profesia şi sexul. 

Pe măsură ce le câştigi încrederea clienţilor tăi, poţi merge mai departe, încercând să obţii detalii despre personalitatea lor, modul de viaţă şi principii. De exemplu, dacă ai un magazin de mobilă şi descoperi prin intermediul chestionarelor faptul că unul dintre clienţi are copii, ai putea să le vinzi mobilă pentru copii.

Ce tipuri de date tranzacţionale ar trebui să colectez şi de ce?

Înregistrarea şi analizarea istoricul tranzacţiilor fiecărui client – ce anume au cumpărat de la tine, când şi cât de des – te va ajuta să ştii ce produse să le oferi pe viitor. 

Care sunt cele mai bune căi de a colecta datele clienţilor? 

Poţi începe prin a colecta infomaţii despre clienţi de fiecare dată când interacţionează cu compania ta – la telefon sau pe chat cu Departamentul Support, în magazin cu un vânzător sau prin intermediul unui chestionar sau concurs.

Cum pot proteja informaţiile personale şi financiare ale clienţilor?

Criptarea informaţiilor este primul pas în securizarea acestor informaţii. Asta include numele, adresele fizice şi de email, numerele cardurilor, obiceiurile de consum, autentificările prin reţele social media şi alte informaţii sensibile pe care le deţii

Cum pot fi sigur că ceea ce fac este legal?  

Este necesar să creezi o informare privind politica de confidenţialitate şi să le dai acces clienţilor la ea. 
Specifică clar în informare cine colectează ce tip de date, cum sunt folosite datele, şi cu cui împărtăşeşti informaţiile (dacă intenţionezi să faci asta). De asemenea trebuie să le permiţi clienţilor să aleagă dacă vor primi material de marketing de la tine sau nu. 

Ar trebui să vând informaţiile clienţilor către terţe părţi?

Alegerea este a ta, sunt multe companii care fac asta şi îşi generează venituri din asta. Totuşi ar trebui să te gândeşti de două ori, deoarece îţi vei îndepărta clienţii, iar aceştia odată plecaţi, nu vor reveni. 
Dacă decizi să vinzi informaţiile clienţilor, specific foarte clar în politica de confidenţialitate.

Care este cea mai bună cale să obţin beneficii din datele pe care le colectez?

Cel mai mare avantaj este posibilitatea de a oferi valoare adaugată clienţilor. Infomaţiile despre clienţi te ajută să creezi o imagine clară a clientului tău şi a modalităţii de comunicare cu el, de promovare către el. 
Când îţi cunoşti clientul ideal mai bine şi îi înţelegi cu adevărat nevoile şi dorinţele, îi poţi face oferta mai bune şi mai relevante, lucru care va duce la creşterea vânzărilor. 

Care sunt greşelile cele mai comune?   

Probabil, cea mai mare greşeală este să întrebi prea mult la un moment dat şi să copleşeşti clientul. Altă greşeală este neasumarea faptului că nu vei împărtăşirea informaţiilor colectate.?   

Cum ar trebui să stochez şi să organizez aceste informaţii?

Odată ce obţii informaţiile dorite, nu te va ajuta foarte mult să le arunci într-un fişier Excel. Cea mai bună soluţie, din punct de vedere al eficientizării costurilor şi timpului, este utilizarea unei soluţii CRM.
Îţi sugerăm să încerci unul dintre pachetele promoţionale Odoo CRM, luând legătura cu specialiştii Odoo România.