Studii de piaţă

Importanţa studiilor de piaţă

Oana Mihăescu
Studiile de piaţă există pentru a te ghida în luarea deciziilor, prin oferirea de informaţii privind piaţa, competitorii, produsele, publicitatea şi clienţii. Studiile de piaţă îţi  vor permite să iei decizii pe baza informaţiilor, astfel încât vei avea posibilitatea să dezvolţi o strategie de marketing de succes.
Studiile de piaţă te ajută să concentrezi resursele acolo unde vor fi cu adevărat eficiente.
Există două mari categorii de studii de piaţa - cantitative şi calitative. 

Studiile cantitative vor veni cu cifre: de exemplu, ce procent al populaţiei cumpără un anume produs. Aceste informaţii sunt strânse cu ajutorul chestionarelor. Chiar şi tu poţi face studii de piaţă simple, prin simpla discuţie cu clienţii. Studiile cantitative aprofundate pot fi utilizate pentru a identifica pieţe şi pentru a înţelege profilul clientului - vital dacă lansezi un produs nou. 

Studiile de piaţă calitative vor merge mai în amănunt şi vor oferi informaţii precum: ce anume îi motivează pe clienţi să cheltuie şi ce simt în raport cu anumite produse. Cercetătorii de piaţă utilizează chestionare şi focus grupuri pentru a strânge aceste informaţii, în timp ce interpretarea rezultatelor necesită aptitudini suplimentare.

De asemenea poţi face şi studii de documentare, cu ajutorul chestionarelor existente şi a rapoartelor de business. Foarte multă informaţie este disponibilă online, din partea organizaţiilor din industrie, şi în mare parte este gratis. Informaţiile furnizează date privind mărimea pieţei, trendurile de vânzări, profilul cumpărătorului şi activitatea competitorilor. De asemenea, înregistrările tale privind clientul pot genera informaţii foarte importante, cum ar fi trendurile de achiziţie. 
Pentru planificare,  îţi pot fi de folos în stabilirea unor trenduri cheie, pentru a anticipa modul în care piaţa se poate schimba. Acesta este un pas foarte important spre identificarea noi segmente de piaţă, dezvoltarea de noi produse şi alegea unei pieţe ţintă.
Studiile de piaţă trebuie să fie o parte planificată regulat a planului tău de marketing. Chiar şi când ai o afacerea stabilizată, trebuie să rămâi informat cu privire la necesităţile clienţilor, dar şi asupra trendurilor pieţei şi competitorilo. Studiile de piaţă măsoare eficacitatea marketingului, oferindu-ţi informaţii privind atitudinea în raport cu orice, de la ambalaj şi publicitate la popularitatea brandului.

Studiile de piaţă eficiente încep prin stabilirea a ceea ce vrei să obţii şi informaţiile care îţi sunt necesare - indiferent dacă faci un studiu de piaţă pe cont propriu sau apelezi la o firmă specializată.
Când dispui de un buget restrâns poţi realiza chiar tu un studiu de piaţă. De exemplu, dacă te gândeşti să deschizi un magazin, poţi verifica numărul de trecători din zonă la anumite ore din zi. Alocă-ţi timp să discuţi cu clienţii sau potenţialii clienţi, de aici putând extrage foarte multe informaţii preţioase.
Oricum, pentru a putea lua decizii comerciale, este nevoie să utilizezi o abordare mai sofisticată. De exemplu, dacă lansezi un chestionar pentru studierea pieţei, va trebui să planifici cea mai bună metodă de realizare a acestuia şi metodetele de interpretare. Ceea ce clienţii îţi spun în faţă nu este neapărat ceea ce vor face, lucru care duce la o compromitere a rezultatelor.
Află cum să utilizezi chestionarele  şi cum să măsori campaniile de marketing cu ajutorul Odoo.

 

Află cum să utilizezi chestionarele şi cum să măsori campaniile de marketing cu ajutorul Odoo.